A Conceptual Framework for Definition of the Correlation Between Company Size Categories and the Proliferation of Business Information Systems in Hungary

Authors

  • Péter Sasvári University of Miskolc

Keywords:

Business Information System, Internet, Hungary

Abstract

Based on a conceptual model, this paper aims to explore the background of the decision-making process leading to the introduction of business information systems among enterprises in Hungary. Together with presenting the problems arising in the course of the implementation of such systems, their usage patterns are also investigated. A strong correlation is established between the size of an enterprise, the scope of its business activities and the range of the business information systems it applies.

Author Biography

Péter Sasvári, University of Miskolc

Associate Professor

References

BENCSIK, B. (2011): Az üzleti információs rendszerek használati szokásainak elemzése a vállalkozások körében (Analysis of the usage practice of business information systems among the enterprises), Szakdolgozat (MSC Thesis), Miskolc

BUBENKÓ, T. (2011): A magyar és az olasz kkv szektor vállalkozásainak üzleti információs rendszerrel való ellátottsága (The Penetration of Business Information Systems in Small and Medium-sized Enterprises in Italy and Hungary: A Comparative Study), Szakdolgozat (BA Thesis), Miskolc

BURT, E. - John A. TAYLOR (2003): Information and Communication Technologies: Reshaping Voluntary Organizations?, Nonprofit Management and Leadership, Volume 11, Issue 2, pages 131–143, Winter 2000

CSALA, P. – CSETÉNYI, A. –TARLÓS, B. (2003): Informatika alapjai (Basis of informatics), ComputerBooks, Budapest

CSER, L. – NÉMETH, Z. (2007): Gazdaságinformatikai alapok (Basis of economic informatics), Aula Kiadó, Budapest

DAVIS, G. B. – OLSON M. H. (1985): Management information systems: Conceptual foundations, structure, and development. New York: McGraw-Hill.

DEÁK, I. – BODNÁR, P. – GYURKÓ, G. (2008): A gazdasági informatika alapjai (Basis of economic informatics), Perfekt Kiadó, Budapest

DOBAY, P. (1997): Vállalati információmenedzsment (Corporate information management), Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest

DRÓTOS, G. – GAST, K.– MÓRICZ, P. – VAS, G.(2006): Az információmenedzsment fejlettsége és a versenyképesség. Versenyben a világgal 2004-2006 gazdasági versenyképességünk vállalati nézőpontból c. kutatás. Versenyképesség kutatások műhelytanulmány-sorozat (State of development of information management and competitiveness. Research titled of ’Competition with the world, our economic competitiveness from corporate point of view between 2004 and 2006’). 28. sz. műhelytanulmány. Budapest

ERDŐS, F. (2005): A kis- és közepes vállalkozások versenyképességének növelése integrált vállalatirányítási rendszerek által (Increase of the small and middle-sized enterprises’ competitiveness by integrated business management systems). Széchenyi István Egyetem

FLOYD, S. – WOLF, C. (2010): 'Technology Strategy' In: Narayanan, V.K. & O'Connor, G.C. (eds.) Encyclopedia of technology and innovation management. West Sussex: Wiley pp. 125-128. ISBN 1-4051-6049-7

GÁBOR, A. (2007): Üzleti informatika (Business informatics), Aula Kiadó, Budapest

HARLAND, C. (1996): Supply Chain Management, Purchasing and Supply Management, Logistics, Vertical Integration, Materials Management and Supply Chain Dynamics, Blackwell Encyclopedic Dictionary of Operations Management. UK: Blackwell

HUGHES, J. (2010): What is Supplier Relationship Management and Why Does it Matter?, DILForientering

KACSUKNÉ BRUCKNER L. – KISS T. (2007): Bevezetés az üzleti informatikába (Introduction into business informatics). Akadémiai Kiadó, Budapest

LAUDON, P. (2009): Management Information Systems: Managing the Digital Firm, Prentice Hall/CourseSmart

O’BRIEN, J. (1999): Management Information Systems – Managing Information Technology in the Internetworked Enterprise, Boston: Irwin McGraw-Hill

RAFFAI, M. (2003): Információrendszerek fejlesztése és menedzselése (Development and management of information systems). Novadat Kiadó

SHAW, R. (1991): Computer Aided Marketing and Selling, Rbhp Trade Group, ISBN 978-0750617079

Downloads

Published

2012-10-15

How to Cite

Sasvári, P. (2012). A Conceptual Framework for Definition of the Correlation Between Company Size Categories and the Proliferation of Business Information Systems in Hungary. Theory, Methodology, Practice – Review of Business and Management, 8(02), 51–59. Retrieved from https://ojs.uni-miskolc.hu/index.php/tmp/article/view/1429

Issue

Section

Articles